Make your own free website on Tripod.com

Dalam Laman Ini ... Terdapat Beberapa Cerita Pengajaran Sama Ada Ianya Dipetik Daripada Firman Allah, Sabda Rasulullah atau Cerita pengajaran Daripada Orang-Orang Tua dan Sumbangan Rakan-Rakan. Diharap Cerita-Cerita Tersebut Dapat Dijadikan Pedoman Hidup Kita Sehari-Hari...Insyaallah.

Sila Klik Pada Menu Kisah Di Bawah.

| Kisah 1 | Kisah 2 | Kisah 3 | Kisah 4 | Kisah 5 | Kisah 6 | Kisah 7 | Kisah 8 | Kisah 9 | Kisah 10 |

| Kisah 11 | Kisah 12 | Kisah 13 | Kisah 14 | Kisah 15 | Kisah 16 | Kisah 17 | Kisah 18 | Kisah 19 | Kisah 20 |

| Kisah 21 | Kisah 22 | Kisah 23 | Kisah 24 | Kisah 25 | Kisah 26 | Kisah 27 | Kisah 28 | Kisah 29 | Kisah 30 |

 

               Kisah 1

Atas

IBU ADALAH WANITA YG MULIA.....AYAH ADALAH LELAKI
YG BAIK 

Assalamualaikum kepada para pembaca yg di rahmati Allah sekalian..... 
Maaf andainya kehadiran cetusan ini sedikit sebanyak menganggu konsenstrasi saudara dan saudari 
untuk berkarya di laman Moza.org ini....izinkan saya menghamparkan satu luahan yang mungkin kalian 
sedar atau tidak,insan mulia yang bernama wanita telah banyak berkorban untuk kesejahteraan 
rumah tangga dan anak2...disini,saya bukan bermaksud utk menimbulkan sentimen status lelaki atau 
wanita...jauh sekali utk mengagung agung kan kaum wanita semata-mata....Walaupun aku sedar 
bahawa aku adalah insan yg di anugerahkan Ilahi sebagai seorang lelaki. 
sejak kebelakangan ini, ruangan kiriman artikel Moza.org sarat dengan pertelingkahan antara 
diskriminasi jantina. Mungkin betul juga apa yg diperkatakan oleh sesetengah warga Talk Back 
yg menyifatkan minggu ini adalah minggu kutuk antara lelaki dan perempuan....kecurangan,kekecewaan, 
patah hati,tension, dan banyak lagi ketidakpuasan yg menerjah di fikiran sesetengah pengunjung 
laman ini....Masing2 bersikap menunding jari antara satu sama lain...Tanpa kita menyedari bahawa 
sikap itu hanya memburukkan lagi keadaan yg sedia keruh.....Untuk itu,marilah kita merenungi sebuah 
kisah untuk kita hayati bersama....... 
" Sebelum aku di lahirkan ke dunia yg indah ini, ibu dan bapaku saling menyayangi antara satu sama lain, 
...kasih sayang mereka berdua kian erat apabila mereka mengetahui aku kini beransur-ansur 
sedang membesar di dalam dunia rahim ibuku....badan ku yg masih belum terbentuk sepenuhnya 
turut di selimuti sutera yg indah,dan lembut membelai tubuhku......sesekali aku berasa sunyi apabila 
berada di alam yg indah ini.....kesunyian ku terubat apabila ibuku memperdengarkan aku bacaan 
ayat-ayat suci al-quran..begitu damai rasanya hatiku ini......tak dapat ku gambarkan betapa sayangnya ibuku
itu kpd ku.....Hatiku sentiasa meminta supaya ayat2 suci al-Quran itu di bacakan selalu......Aku juga dapat
merasakan kebahagiaan yg tercipta itu adalah begitu berharga buat kami bertiga serta abang2 dan kakakku 
yg lain...... 
"Hari berganti hari,bulan berganti bulan.....tubuh ku yg kerdil pada suatu ketika dahulu, kini kian
membesar.. Perut ibuku juga turut membesar....Duniaku menjadi semakin sempit dek kerana tubuh ku ini yg berkilo 
berat..serta saiznya....Disaat ini.aku tidak sabar utk menyaksikan Alam yg fana....Perut ibuku ku tendang 
dgn sekuat hati.....Tiada siapa yg tahu ketidaksabaran ku ini...walaupun ibuku berusaha utk menenangkan aku 
dgn membelai manja di atap pelantar duniaku,namun aku tetap nekad utk terus keluar..keluar daripada dunia 
yg sepi ini.........Sesekali bapaku ada jua datang membelaiku dgn meletakkan cuping telinga nya di atap
duniaku, 
tapi oleh kerana aku ni anak lelaki,kenakalan ku tak dapat di sembunyikan.....Sesekali sempat juga 
aku bagi kung fu kat teliga bapaku itu.......hemphhhh....aku nak keluarrrrrrrrrrrr......

jerit hatikuu ini yg sememang nya tak dapat ku kawal lagi.........Walau bagaimanapun,bapaku tetap bersabar dan terus melayan karenah ku yg nakal ini... perkataan azimat "Anakku sayang"di ulang2...terharu
rasanya hatiku ini.. 
"Dalam tempoh 9 bulan,aku telah punya kekuatan utk meluncur keluar ke alam fana ini...tulang temulang ku
ini rasernyer semakin kuat dan bertenaga......"Ibu,tabahkan hatimu itu ,aku
ingin keluar ni,sambutlah aku dengan doamu yg kudus yaa!!!"itulah barisan cetusan yg lahir 
daripada keikhlasan hatiku ini.... 
Tatkala suara azan pada waktu subuh mendayu-dayu, dan pada saat itu semua insan sedang nyenyak tidur dengan
bertemankan mimpi-mimpi yg indah,ibuku tak senang duduk dek kerana
terlalu kuat pergerakan aku di dalam dunia rahim tu.Perlahan2 menyusur ke gerbang 
pintu yg akan membawa aku ke dunia fana itu......Bidan2 kampung sudah ready daripada awal lagi
utk menyambut kelahiran ku ini....Suara pilu ibuku jelas kedengaran hingga menusuk ke telinga
ku ini.....Ibuku berhempas pulas dgn tenaga yg ada untuk membawa aku ke dunia yg ku maksudkan itu.. 
jeritan suara ibuku itu membuatkan aku sayu.....begitu besarnya pengorbanan ibuku itu sehingga sanggup
memperjudikan nyawanya..... dan setiap jeritan kesakitan dan kepedihan ibuku itu
menguatkan lagi semangat ku utk terus berhijrah ke dunia ini.Aku mahu keluar cepat!aku tak sanggup 
melihat ibuku meronta kesakitan dgn lebih lama!!! Aku tak sanggup melihat ibuku sengsara !!!lantas.aku kuat
kan semangat yg ada..segala -galanya ku buat utk kegembiraan ibuku yg
tersayang....Dan akhirnya,berkat kesabaran dan pengorbanan ibuku itu,aku berjaya keluar dari 
duniaku yg asal dengan bantuan para bidan yg handal dan berpengalaman....perlahan2 tubuhku yg masih
kemerahan ini di belai oleh tangan2 mak bidan...UUWWWwwwawwwaaaaaa.........Aku menangis dengan
sekuat hati sebaik sahaja aku keluar dari duniaku yg asal itu...aku menangi bukan kerana sedih, 
tetapi terlalu gembiraaa....gembira kerana dapat melihat Dunia yg indah ciptaan-Nya,gembira kerana
dapat melihat wajah lembut ibu dan bapaku yg sebelum ini tidak sabar untuk ku tatap
wajah mereka.....Bapaku mengusap rambutku dengan penuh kasih sayang ...Di telinga kiriku, 
terdengar suara iqamah yg di alunkan oleh bapaku.......begitu tenang rasa hatiku ini....ku
rasakan kehadiranku ke dunia ini begitu di hargai... Kemudian,bapaku meletakkan aku di sisi ibuku yg
nampaknya agak keletihan.....ibuku sempat menguntum senyuman kepada aku..dan 
aku begitu terhibur melihat wajah ibuku itu,,.... "Ibu,aku akan menjadi seorang anak yg
soleh,sepertimana yg engkau inginkan.....ibu, kau ajarlah aku bagaimana untuk ku mulakan 
hidup ini....aku akan mentaatimu hingga ke akhir hayat ku...aku sayang padamu ibuu...dengarlah rintihan
anakmu ini ibu.!!!Sesungguh nya ,di sisi mu aku menagih kasih yg tiada penghujung nya....Ibuuuuuu maafkanlah aku..!!!! 

****kesimpulan*** 
Tak perlu kita nak tentukan pihak mana yg salah....dan
paling penting,hormat-menghormati sesama kita adalah
sesuatu yg bernilai.... 
wanita ada peranan dan tanggung jawabnya
tersendiri,begitu juga dengan kaum
lelaki.......kesilapan dan kesalahan mana2 pihak 
adalah sudah menjadi lumrah hidup manusia yg mempunyai
banyak kekurangan &kelemahan nya..... 

 

 

              KISAH 2

Atas

RINTIHAN ROH 

.............. Diriwayatkan: “Jika roh telah keluar dari tubuh manusia dan telah lewat tiga hari, maka roh itu berkata: “Wahai Tuhanku, perkenankanlah aku sehingga aku berjalan dan melihat tubuhku yang dahulu 
aku berada di dalamnya.” Maka Allah memperkenankan kepadanya. Lalu ia 
datang ke kuburnya dan melihat kepadanya dari jauh. Kedua lubang 
hidungnya dan mulutnya mengalir darah. Maka ia menangis dengan suatu 
tangisan yang cukup lama. Lalu ia merintih, aduuuh hai tubuhku yang 
miskin, wahai kekasihku. Ingatlah akan hari kehidupanmu. Rumah ini 
adalah rumah serigala, bala bencana, rumah yang sempit, rumah kesusahan dan penyesalan. 
Setelah lewat lima hari roh berkata: “Wahai Tuhanku, perkenankanlah 
aku untuk melihat tubuhku.” Maka Allah memperkenankannya. Lalu ia datang 
ke kuburnya dan melihat dari jauh. Dan mengalirlah kedua lubang hidung dan mulutnya berupa air nanah. 
Firman Allah SWT bermaksud: 
“Mereka tidak dapat berbicara pada hari roh (Jibril atau ruhul qudus) 
dan para malaikat berdiri dengan berbaris.” 
( An-Naba’: 38) 
Disebutkan dalam satu keterangan, bahawa yang dimaksud roh itu 
adalah rohnya anak Adam (manusia), dan keterangan yang lain mengatakan 
bahawa roh itu adalah rohnya malaikat Jibril as. Juga ada keterangan 
yang menyebutkan bahawa roh itu adalah rohnya Nabi Muhammad SAW yang 
berada di bawah Arasy, ia minta izin dari Allah di malam Lailatul Qadar 
untuk turun memberikan salam penghormatan kepada seluruh mukminin dan 
mukminat dan roh itu berjalan melalui mereka. 
Ada pula yang menyebutkan bahawa roh itu adalah rohnya para kerabat 
yang sudah mati, mereka berkata: “Wahai Tuhan kami, semoga Engkau 
memperkenankan kami untuk turun ke rumah-rumah kami, sehingga kami 
melihat anak-anak kami dan ahli-ahli kami. Maka roh-roh itu turun pada malam Lailatul Qadar. 
Sebagaimana Ibnu Abbas ra mengatakan: “Jika datang Hari Raya, hari 
Asyura’, hari Jumaat yang pertama dari bulan Rajab, malam Nisfu Sya’ban, 
Lailatul Qadar, dan malam Jumaat, roh-rohnya para mayat semua keluar 
dari kubur mereka dan mereka semua berdiri di pintu-pintu rumahnya 
seraya berkata: “Belas kasihanlah kamu semua kepada kami di malam yang 
berkah ini dengan sedekah satu suap, sebab kami memberikan sedekah. Jika 
kalian bakhil dengan sedekah, dan kamu sekalian tidak mahu 
memberikannya, maka hendaklah kalian mengingat kami dengan bacaan surah 
Al-Fatihah di malam yang penuh keberkahan ini. 
Adakah seorang telah belas kasihan kepada kami, apakah dari salah 
seorang ada yang mengenangkan ratapan kami wahai orang yang menempati 
rumah-rumah kami, wahai orang yang menikmati wanita (isteri kami), wahai 
orang yang berdiri memperluas mahligai kami yang sekarang kami dalam 
kesempitan kubur kami, wahai orang yang membagi harta benda kami, wahai 
orang.yang menyiakan anak yatim kami. Adakah salah seorang dari kamu 
sekalian ada yang mengenang perantauan kami? Buku amal kami dilipat dan 
kitab amal kalian dibuka. Dan bukanlah bagi mayat yang berada dalam 
liang kubur melainkan pahalanya. Maka janganlah kalian melupakan kami 
dengan sebuku rotimu dan doamu, sebab kami orang-orang yang berhajat 
kepada kamu sekalian, selama-lamanya. 
Jika mayat memperoleh sedekah dan doa dari mereka maka ia kembali 
dengan riang gembira, dan jika ia tidak memperoleh maka ia pulang dengan 
sedih dan duka serta terhalang, dan putus asa dari mereka. 
Telah diterangkan, bahawasanya roh dalam perkumpulan haiwan tidak dalam 
seluruh tubuh, tapi ia dalam satu bahagian dari beberapa bahagian yang 
tidak dapat ditentukan dengan dalil. Bahawasanya seorang dilukai dengan 
luka-luka yang banyak maka ia tidak mati. Dan ia dilukai dengan 
luka-luka satu maka ia menjadi mati. Sebab luka itu jika menimpa pada 
tempat di mana roh bertempat di mana roh di dalamnya, dan bahawasanya 
roh bertempat pada seluruh tubuh dan bahawasanya mati itu dalam seluruh 
tubuh, maka Firman Allah SWT menunjukkan: 
Katakanlah: “la akan dihidupkan oleh Tuhan yang menciptakannya kali yang pertama.” 
(Yaa Siin: 79) 
Jika dikatakan, apakah bedanya antara roh dengan rawan? Maka kita 
katakan hahwa keduanya adalah satu. Keduanya tidak ada perbedaan, 
sebagaimana tubuh serta tangan adalah menjadi satu. Cuma kalau tangan 
dapat bergerak kesana kemari tapi kalau tubuh sama sekali tidak 
bergerak. Demikian pula rawan kesana kemari tapi sama sekali tidak bergerak. 
Kemudian mengenai tempatnya roh di dalam tubuh tidak dapat 
ditentukan. Adapun tempatnya rawan di antara kedua alis. Maka jika roh 
itu hilang seorang hamba menjadi mati, dan jika rawan hilang ia menjadi 
tidur. Sebagaimana air yang dituangkan qas’ah dan ditaruh di rumah ada 
matahari yang sinarnya melalui lubang atap dan qas’ah itu tidak bergerak dari tempatnya. 
Maka demikian halnya roh bertempat di dalam tubuh dan pusatnya 
berada di Arasy. Adapun rawan melihat dikala bermimpi dan ia berada di alam malakut. 
Adapun tempatnya roh setelah dicabut, ada diterangkan bahawa 
tempatnya disengkala yang didalamnya terdapat lubang sejumlah bilangan 
haiwan-haiwan yang dijadikan sampai hari kiamat. Jika ia mendapat 
kenikmatan berada di situ dan jika mendapat azab maka di situ pula. 
Ada disebutkan bahawa roh-roh para mukminin berada dalam telur 
burung yang hijau di syurga iliyyin, adapun rohnya orang-orang kafir 
berada dalam telur burung yang hitam di neraka. Dan ada dikatakan bahawa 
rohnya para mukminin ketika dicabut, maka para malaikat rahmat sama 
mengangkat membawa naik roh ke langit yang tujuh dengan memuliakan dan 
mengagungkan. Kemudian dipanggil Zat pemanggil dari sisi Allah yang 
Rahman: “Hendaklah kamu semua menulis roh itu dalam Illiyyin lalu kembalikanlah ke bumi.” 
Maka mereka mengembalikan roh seorang mukmin ke dalam tubuhnya dan 
ia dibukakan pintu syurga, ia melihat tempatnya di syurga sampai datangnya hari kiamat. 
Dan bahawasanya rohnya orang-orang kafir sewaktu dicabut maka para 
malaikat azab sama membawa naik roh itu ke langit dunia. Maka ditutuplah 
pintu-pintu langit yang lain dan ia diperintah mengembalikan ke tempat 
berbaring tubuhnya, kuburnya disempitkan dan ia dibukakan pintu neraka. 
Oleh kerananya ia melihat tempat kediamannya kelak sampai datangnya hari 
kiamat. Dalam hal ini sebagaimana pernah disabdakan Nabi SAW, sehingga 
bahawasanya mereka mendengar suara sandal-sandal kalian, hanya saja mereka terhalang dari berkata. 
Sebahagian Hukama’ ditanya tentang tempat roh-roh setelah mati, maka ia menerangkan sebagai berikut: 
1. Bahawasanya roh-roh para Nabi berada dalam Syurga Adn, ia berada 
dalam liang yang menyenangkan tubuhnya. Adapun tubuh bersujud kepada Tuhannya. 
2. Roh-roh para Syuhada berada di syurga Firdaus, pada tengahnya 
syurga itu berada dalam telih burung yang hijau yang terbang di syurga 
sekehendak hatinya. Kemudian datang keqanadil yang digantungkan di Arasy. 
3. Adapun roh-rohnya anak-anak kecil yang Islam berada dalam telih burung pipitnya Syurga. 
4. Roh-rohnya para anak-anak musyrik berputar-putar di syurga dan ia 
tidak punya tempat, sampai hari kiamat. Lalu mereka melayani para mukminin. 
5. Roh-rohnya orang-orang mukmin yang mempunyai hutang dan aniaya 
digantung diangkasa. Ia tidak sampai ke syurga dan tidak pula ke langit 
sampai ia membayar hutangnya dan penganiayaannya. 
6. Roh-rohnya orang-orang Islam yang berdosa diazab dalam kubur beserta tubuhnya. 
7. Roh-rohnya orang-orang kafir dan munafik dalam penjara neraka 
Jahannam dipintakan diwaktu pagi dan petang. 

Dan disebutkan, bahawasanya roh adalah merupakan jisim yang halus. 
Oleh kerana itu tidak dapat dikatakan jika Allah itu mempunyai roh. 
Sebab mustahil kalau Allah mempunyai tempat seperti jisim-jisim. Dan 
dikatakan bahawa roh adalah merupakan sifat dan dikatakan pula kalau ia 
pecah jadi angin, maka kedua perkataan ini adalah perkataannya orang yang mengingkari adanya seksa kubur. 
Ada diceritakan, bahawasanya seorang Yahudi datang kepada Nabi SAW, 
maka mereka bertanya kepada baginda tentang roh dari Ashabi Raqim dan 
dari Raja Dzil Qarnain. Dengan perdebatan Yahudi itu maka turunlah surah Al-Kahfi. 
Dan diturunkan tentang haknya roh adalah Firman Allah SWT. 
“Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh, katakanlah: “Roh itu termasuk 
urusan Tuhanku.” 
(Al-lsra’: 85) 

 

 

              KISAH 3

Atas

 

KENAPA IBU MENANGIS?

 

Ibu, mengapa ibu menangis? 
Suatu ketika, ada seorang anak laki-laki yang bertanya pada 
ibunya. 
"Ibu, mengapa Ibu menangis?". 
Ibunya menjawab, "Sebab, aku wanita. 
"Aku tak mengerti," kata si anak lagi. 
Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat. 
"Nak, kamu memang tak akan mengerti...." 
Kemudian, anak itu bertanya pada ayahnya. 
"Ayah, mengapa Ibu menangis? 
Sepertinya Ibu menangis tanpa ada sebab yang jelas? 
Sang ayah menjawab, 
"Semua wanita memang menangis tanpa ada alasan. 
"Hanya itu jawaban yang bisa diberikan ayahnya. 
Lama kemudian, si anak itu tumbuh menjadi remaja dan 
tetap bertanya-tanya, mengapa wanita menangis. 
Pada suatu malam, ia bermimpi dan bertanya kepada Tuhan 
Ya Allah, mengapa wanita mudah sekali menangis? 
Dalam mimpinya, Tuhan menjawab, 
"Saat Kuciptakan wanita, aku membuatnya menjadi sangat utama. 
Kuciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia 
dan 
isinya, 
walaupun juga, bahu itu harus cukup nyaman dan lembut untuk 
menahan 
kepala bayi yang sedang tertidur. 
Kuberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan, 
dan mengeluarkan bayi dari rahimnya, walau, seringkali pula, 
ia kerap 
berulangkali menerima cerca dari anaknya itu.... 
Kuberikan keperkasaan, yang akan membuatnya tetap bertahan, 
pantang 
menyerah, saat semua orang sudah putus asa. 
Wanita, kuberikan kesabaran, untuk merawat keluarganya, 
walau letih, walau sakit, walau lelah, tanpa berkeluh 
kesah.. 
Kuberikan wanita, perasaan peka dan kasih sayang ,untuk 
mencintai semua 
anaknya, dalam kondisi apapun, 
dan dalam situasi apapun. 
Walau, tak jarang anak-anaknya itu melukai perasaannya, 
melukai hatinya. 
Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada 
bayi-bayi yang terkantuk menahan lelap. 
Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didekap 
dengan lembut olehnya. 
Kuberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya, melalui 
masa-masa sulit, dan menjadi pelindung baginya. 
Sebab, bukankan tulang rusuk-lah yang melindungi setiap hati 
dan 
jantung agar tak terkoyak? 
Kuberikan kepadanya kebijaksanaan, dan kemampuan untuk 
memberikan 
pengertian dan menyadarkan bahwa, suami yang baik adalah 
yang tak pernah melukai isterinya. 
Walau, seringkali pula, kebijaksanaan itu akan menguji 
setiap kesetiaan, 
yang diberikan kepada suami, agar tetap 
berdiri,sejajar,saling 
melengkapi, dan saling menyayangi 
Dan, akhirnya, Kuberikan ia airmata agar dapat mencurahkan 
perasaannya. 
Inilah yang khusus kuberikan kepada wanita, 
agar dapat digunakan kapanpun ia inginkan. 
Hanya inilah kelemahan yang dimiliki wanita, 
walaupun sebenarnya, airmata 
INI ADALAH AIRMATA KEHIDUPAN.....

 

 

              KISAH 4

Atas

 

Wawasan Akhirat


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,
Sebuah hadis dari Abdur-rahman bin Samurah berkata:
Pada suatu hari Rasulullah S.A.W. keluar kpd kami ketika kami 
berada di suffah Madinah, lalu baginda berdiri dihadapan kami dan bersabda: Malam 
tadi saya melihat sesuatu yg ajaib. Saya melihat seseorang dari umatku yg didatangi
malaikat maut untuk mencabut rohnya. Kemudian datanglah amal berbakti kpd ibubapanya, 
maka
iapun menolak
malaikat maut itu.
Aku melihat seseorang yg sedang dihadapkan pada seksa kubur. Lalu 
datang wuduknya,
maka

ia pun menyelamatkannya dari seksa kubur itu.
Aku melihat seseorang dari umatku yg sedang dikepung oleh
syaitan-syaitan. Lalu datang zikirnya kpd Allah, maka ia menghalau syaitan drpdnya.
Aku melihat seseorang dari umatku yg sedang dibawa oleh malaikat azab.
Lalu datanglah
solatnya, maka iapun membebaskannya dari kepungan mereka.
Aku melihat seseorang dari umatku sedang kehausan, apabila ia
menghampiri
kolam, iapun
ditolak dan dihalau. Maka datanglah puasa Ramadhan kpdnya, iapun
memberinya minum
sepuasnya. Aku melihat seseorang umatku, aku juga melihat para nabi
duduk melingkar.
Setiap kali orang itu cuba utk menghadiri perhimpunan para nabi 
itu,
iapun dihalau.
Maka

datanglah mandi junubnya kpdnya, lalu ia memegang tangannya 
dan mendudukkannya di sampingku.
Aku melihat seseorang umatku, yg mana di hadapannya gelap, di
belakangnya
gelap, di atasnya gelap, di bawahnya gelap juga. Ia kebingungan dalam 
kegelapan itu.

Lalu
datanglah haji dan umrahnya, lalu keduanya mengeluarkannya dari
kegelapan itu dan
memasukkan nya ke dalam tempat yg terang benderang.
Aku melihat seseorang dari umatku sedang menahan bahang api neraka 
dgn tangannya.

Lalu
datang amal sedekahnya kpdnya, maka jadilah ia sebagai penghalang 
di
antara dia dgn
neraka, dan menaungi kepalanya.
Aku melihat seseorang umatku bercakap dgn orang-orang mukmin, tapi
mereka
tidak mahu ber cakap dgnnya. Maka datanglah silaturrahimnya kpdnya
sambil
berkata:
"Wahai kumpulan kaum muslimin! Sesungguhnya orang itu menyambung 
tali
silaturrahim,
maka bercakaplah engkau kepadanya. Maka orang-orang mukmin yg lain 
pun
bercakap dan
bersalaman dgnnya. Dan dia pun menyalami mereka.
Aku melihat seseorang dari umatku sedang dibawa oleh malaikat Zabaniah.
Lalu 

datanglah  amal amar makruf nahi mungkarnya. Maka dia pun
menyelamatkannya, dan memasukkan
malaikat rahmat kpdnya.
Aku melihat seseorang umatku sedang merangkak pada lututnya, 
sedangkan
antara dia dgn
Allah ada dinding hijab. Lalu datanglah kebaikan budi pekertinya, 
maka
iapun
memegang tangan orang itu dan membawanya kpd allah SWT.
Aku melihat seseorang umatku yg buku rekodnya telah diletakkan 
disebelah kirinya.

Lalu 

datanglah takutnya kpd Allah azzaWajalla, maka iapun
mengambil buku itu dan
diletakkannya di sebelah kanan. Aku melihat seseorang umatku yg 
ringan
timbangan amal
kebaikannya. Lalu datanglah afratnya (anak- anaknya yg mati semasa
kecil), lalu ia
menambah berat timbangannya itu.
Aku melihat seseorang umatku berdiri ditepi neraka Jahanam. Lalu
datanglah
pengharapannya kpd Allah Azza wajalla, maka iapun menyelamatkannya 
dari seksa itu.
Aku melihat seseorang umatku telah dimasukkan kedalam neraka. Lalu
datanglah air mata nya yg ia menangis kerana takut kpd Allah azzawa Jalla

maka 

iapun menyelamatkannya dari seksa itu.
Aku melihat seseorang umatku yg sedang berdiri di atas shirat dalam keadaan
bergeletar-geletar spt daun tamar yg dihembus angin kencang. Lalu
datanglah husnuzzan (sangka baik) nya terhadap Allah SWT, lalu menenangkan gementarnya itu
dan berlalulah ia.
Aku melihat seseorang umatku yg telah sampai ke pintu syurga, 
tiba-tiba
pintu itu ditutup untuknya. Lalu datanglah syahadahnya bahawa tiada
Tuhan
selain
Allah, maka ia membukakan pintu syurga itu untuknya dan memasuki 
kedalam syurga.
Wassalam.
Hiasilah Diri Kita Dengan KEIMANAN Bukan Dengan KEEGOAN.

 

 

               KISAH 5

Atas

 

TEKA_TEKI TERJAWAB

 

Ada seorang pemuda yang lama sekolah di negeri paman
Sam kembali ke tanah air.
Sesampainya dirumah ia meminta kepada orang tuanya
untuk mencari seorang Guru agama, kiai atau siapapun
yang bisa menjawab 3 pertanyaannya.
Akhirnya Orang tua pemuda itu mendapatkan orang tersebut.
Pemuda : Anda siapa? Dan apakah bisa menjawab
pertanyaan-pertanyaan saya?
Kyai : Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan
menjawab pertanyaan anda
Pemuda : Anda yakin? sedang Profesor dan banyak orang
pintar saja tidak mampu menjawab pertanyaan saya.
Kyai : Saya akan mencoba sejauh kemampuan saya
Pemuda : Saya punya 3 buah pertanyaan
1. Kalau memang Tuhan itu ada, tunjukan wujud Tuhan kepada saya
2. Apakah yang dinamakan takdir
3. Kalau syetan diciptakan dari api kenapa dimasukan ke neraka
yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syetan,
sebab
mereka memiliki unsur yang sama.
Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?
Tiba-tiba Kyai tersebut menampar pipi si Pemuda dengan keras.
Pemuda (sambil menahan sakit) : Kenapa anda marah kepada saya?
Kyai : Saya tidak marah...Tamparan itu adalah jawaban saya atas 3
buah
pertanyaan yang anda ajukan kepada saya
Pemuda : Saya sungguh-sungguh tidak mengerti
Kyai : Bagaimana rasanya tamparan saya?
Pemuda : Tentu saja saya merasakan sakit
Kyai : Jadi anda percaya bahwa sakit itu ada?
Pemuda : Ya
Kyai : Tunjukan pada saya wujud sakit itu !
Pemuda : Saya tidak bisa
Kyai : Itulah jawaban pertanyaan pertama: kita semua merasakan
keberadaan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya.
Kyai : Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya?
Pemuda : Tidak
Kyai : Apakah pernah terpikir oleh anda akan menerima sebuah
tamparan dari saya hari ini?
Pemuda : Tidak
Kyai : Itulah yang dinamakan Takdir
Kyai : Terbuat dari apa tangan yang saya gunakan untuk menampar anda?
Pemuda : kulit
Kyai : Terbuat dari apa pipi anda?
Pemuda : kulit
Kyai : Bagaimana rasanya tamparan saya?
Pemuda : sakit
Kyai : Walaupun Syeitan terbuat dari api dan Neraka terbuat dari api,
Jika Tuhan berkehendak maka Neraka akan menjadi tempat
menyakitkan untuk syeitan.


 

            KISAH 6

Atas

 

INGATLAH MATI...

 

Semoga kita sama-sama mendapat perlindunganNya... 

Yang akan ikut mayat adalah tiga iaitu keluarga, hartanya, dan amalnya. Ada 

dua yang kembali dan satu tinggal bersamanya; keluarga dan hartanya akan 
kembali sementara amalnya 
akan tinggal bersamanya. 

Ketika roh meninggalkan jasad...terdengar suara dari langit memekik, "Wahai 

Polan anak si Polan apakah kau yang telah meninggalkan dunia atau dunia 
yang 
meninggalkanmu". "Apakah kau yang telah menumpuk harta kekayaan atau 
kekayaan yang telah 
menumpukmu". "Apakah kau yang telah menumpuk dunia atau dunia yang telah 
menumpukmu". Apakah kau yang telah mengubur dunia atau dunia yang telah 
menguburmu." 
 
Ketika mayat tergeletak akan dimandikan terdengar dari langit suara 
>memekik, 
"Wahai Polan anak si Polan mana badanmu yang dahulunya kuat mengapa kini 
terkulai lemah, mana lisanmu 
yang dahulunya fasih mengapa kini bungkam tak bersuara, mana telingamu yang 
 
dahulunya mendengar mengapa kini tuli dari seribu bahasa, mana 
sahabat-sahabatmu yang dahulunya setia mengapa 
kini ghaib tak bersuara. 

Ketika mayat siap dikafan... suara dari langit terdengar memekik, "Wahai 
Polan anak si Polan berbahagialah apabila kau bersahabat dengan ridha 
Allah! 
Celakalah apabila kau bersahabat dengan 
murka Allah. "Wahai Polan anak si Polan kini kau tengah berada dalam sebuah 
 
perjalanan nun jauh tanpa bekal kau telah keluar dari rumahmu dan tidak 
akan 
kembali selamanya kini kau 
tengah safar pada sebuah tujuan yang penuh pertanyaan." 

Ketika mayat diusung....terdengar dari langit suara memekik "Wahai Polan 
anak si Polan berbahagialah apabila amalmu adalah kebajikan, berbahagialah 
> >apabila matimu diawali taubat, 
berbahagialah apabila hidupmu penuh dengan ketaatan." 
 
Ketika mayat siap dishalatkan terdengar dari langit suara memekik "Wahai 
Polan anak si Polan Setiap pekerjaan yang kau lakukan kelak, kau lihat 
hasilnya di akhirat. Apabila baik maka 
kau akan melihatnya baik apabila buruk, kau akan melihatnya buruk." 

Ketika mayat dibaringkan di liang lahat terdengar suara memekik dari 
langit, 
"Wahai Polan anak si Polan apa yang telah kau siapkan dari rumahmu yang 
luas 
di dunia untuk kehidupan 
yang penuh gelap gulita di sini. 

"Wahai Polan anak si Polan dahulu kau tertawa kini dalam perutku kau 
menangis. Dahulu kau bergembira kini dalam perutku kau berduka. Dahulu kau 
bertutur kata kini dalam perutku kau 
bungkam seribu bahasa." 

Ketika semua manusia meninggalkannya sendirian....Allah berkata kepadanya, 
"Wahai hamba-Ku.....kini kau tinggal seorang diri tiada teman dan tiada 
kerabat di sebuah tempat kecil, sempit dan gelap.. mereka pergi 
meninggalkanmu seorang diri padahal, 
karena mereka kau pernah langgar perintahku hari ini,.... akan kutunjukan 
kepadamu kasih sayang-Ku yang akan takjub seisi alam aku akan menyayangimu 
lebih dari kasih sayang seorang ibu pada 
anaknya. 

Kepada jiwa-jiwa yang tenang Allah berfirman, 
"Wahai jiwa yang tenang kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas 
lagi 
diredhai-Nya maka masuklah ke dalam jamaah hamba-hamba-Ku dan masuklah ke 
dalam jannah-Ku  

"Anda ingin beramal...? tolong kirimkan kepada rakan-rakan muslim lainnya 
> >yang dikenali..Wassalamu'alaimum wr.wb." 

"Dunia Sementara Akhirat Kekal Abadi" 

 

 

              KISAH 7

Atas

 

HAFAL 7 KALIMAT

 

Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah 
dan 
Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak 
busa laut. 
1. Mengucap Basmallah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu. 
2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu. 
3. Mengucap Astagfirullah jika lidah terselip perkataan yang tidak 
patut 
4. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari 
esok. 
5. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika menghadapi 
sesuatu 
tak 
disukai dan tak diingini. 
6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan 
menerima musibah. 
7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad 

Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya 
dari 
tafsir hanafi, mudah-mudahan ingat, walau lamat-lamat mudah-mudahan 
selalu,walau sambil lalu mudah-mudahan jadi bisa, karena sudah biasa

AMIN.

 

              KISAH 8

Atas


HAFAL 7 KALIMAT  

 

Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah 
dan 
Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak 
buih laut. 

1. Mengucap Basmallah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu. 
2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu. 
3. Mengucap Astagfirullah jika lidah terselip perkataan yang tidak 
patut 
4. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari 
esok. 
5. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika menghadapi 
sesuatu 
tak 
disukai dan tak diingini. 
6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan 
menerima musibah. 
7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad 

Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya 
dari 
tafsir hanafi, mudah-mudahan ingat, walau lamat-lamat mudah-mudahan 
selalu,walau sambil lalu mudah-mudahan jadi bisa, karena sudah biasa 

 AMIN. 

 

 

              KISAH 9

Atas

 

SURAH AL-IKHLAS

 

KHAS UNTUK ANDA YANG KERAP PULANG LEWAT DARIPADA 
TEMPAT KERJA DAN PERJALANAN YANG JAUH. 
Buat renungan..... 
Bismillah... 
'Au zubillah himinasyaitan nirrajim tafsirannya: 
Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang telah 
dikutuk 
oleh Allah 
Bacalah ayat ini sebelum anda lakukan apa sahaja kerana dengan 
bacaan ini akan keluarlah iblis dan 
syaitan yang berada didalam tubuh kita dan juga di sekeliling 
kita, 
mereka akan berlari. 
 
Sebelum anda masuk rumah, bacalah ayat di atas, kemudian 
bacalah 
surah 
Al-Ikhlas (iaitu ayat: Qulhuwallahu ahad. Allahussamad. Lam 
yalid 
walam yu-lad. walam yakul lahu kufuwan ahad.) sebanyak 3 kali. 
masuklah 
rumah dengan kaki kanan dan dengan membaca bismillah.Berilah 
salam 
kepada 
anggota rumah dan sekiranya tiada orang di rumah berilah salam 
kerana 
malaikat rumah akan menyahut. 
 
Amalkanlah bersolat kerana salam pertama (ianya wajib) yang 
diucapkan 
pada akhir solat akan membantu kita menjawab persoalan kubur. 
 
Apabila malaikat memberi salam, seorang yang jarang bersolat 
akan 
sukar untuk menjawab salam malaikat tersebut. Tetapi bagi 
mereka yang kerap bersolat, 
amalan daripada salam yang diucap di akhir solat akan 
menolongnya 
menjawab salam malaikat itu. 
Rasulullah SAW pernah bertanya sebuah teka-teki kepada umatnya : 
Siapakah antara kamu yang dapat khatam Qur'an dalam 
jangka masa dua-tiga minit? 
tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab. 
Malah Saiyidina Ummar telah mengatakan bahawa 
ianya mustahil untuk mengatam Qur'an dalam begitu cepat. 
Kemudiannya Saiyyidina Ali mengangkat tangannya. 
Saiyidina Ummar bersuara kepada Saiyidina Ali bahawa 
Saiyidina Ali (yang sedang kecil pada waktu itu) tidak tahu 
apa yang 
dikatakannya itu. Lantas Saiyidina Ali membaca surah Al-Ikhlas 
tiga kali. 
Rasulullah SAW menjawab dengan mengatakan bahawa Saiyidina Ali 
betul. 
Ini kerana Rasulullah SAW pernah berkata bahawa membaca surah 
Al-Ikhlas ganjarannya sama dengan membaca 10 jus kitab 
AQuran.Lalu dengan membaca surah Al-Ikhlas 
sebanyak tiga kali qatamlah Quran kerana ianya sama dengan 
membaca 
30 
jus Al-Quran. 

 

              KISAH 10

Atas

 

RAHSIA KEAJAIBAN SOLAT

 

Seorang doktor di Amerika Syarikat telah memeluk Islam
kerana beberapa keajaiban yang ditemuinya dalam
penyelidikannya. Dia amat kagum dengan penemuan
tersebut, sehingga tidak dapat diterima oleh akal
fikiran. Dia adalah seorang doktor neurologi. Setelah
memeluk Islam, dia amat yakin akan perubatan secara
Islam dan dengan itu telah membuka sebuah klinik yang
bertemakan "Perubatan Melalui Al-Qur'an". Kajian
perubatan melalui Al-Qur'an membuatkan ubat-ubatannya
berteraskan apa yang terdapat di dalam Al-Qur'an. Di
antara kaedah-kaedah yang digunakan termasuklah
berpuasa, madu lebah, biji hitam (black seed) dan
sebagainya. Apabila ditanya bagaimana dia tertarik
untuk memeluk Islam, maka doktor tersebut memberitahu
bahawa semasa beliau melakukan kajian urat saraf,
terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia
yang tidak masuki oleh darah. Padahal setiap inci otak
manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi
secara normal.

Setelah membuat kajian yang memakan masa, akhirnya
beliau mendapati bahawa darah tidak akan memasuki urat
saraf di dalam otak manusia melainkan pada ketika
seseorang itu sedang sujud semasa mengerjakan
sembahyang. Urat tersebut memerlukan darah hanya untuk
beberapa sukatan yang tertentu sahaja. Ini bermaksud
bahawa darah hanya akan memasuki urat tersebut
mengikut kadar sembahyang waktu yang diwajibkan oleh
Islam. Begitulah keagungan ciptaan Allah.

Jadi barang siapa yang tidak menunaikan sembahyang,
maka otaknya tidak akan dapat menerima darah yang
secukupnya untuk berfungsi secara normal.

Oleh yang demikian, kejadian manusia ini sebenarnya
adalah untuk menganuti agama Islam 'sepenuhnya' kerana
sifat fitrah kejadiannya memang telah dikaitkan oleh
Allah dengan agama-Nya yang indah ini.

Kesimpulannya:

Makhluk Allah yang bergelar manusia yang tidak
bersembahyang, apatah lagi yang tidak beragama Islam,
walau pun akal mereka berfungsi dengan secara normal
tetapi sebenarnya dalam sesuatu keadaan mereka akan
kehilangan pertimbangan dalam membuat keputusan yang
normal. Justeru itu, tidak hairanlah jika manusia ini
kadang kala tidak segan silu untuk melakukan
perkara-perkara yang bertentangan dengan fitrah
kejadiannya, walau pun akal mereka mengetahui bahawa
perkara yang akan dilakukan itu adalah bersalahan
dengan kehendak mereka. Inilah adalah kesan daripada
ketidakupayaan otak mereka untuk mempertimbangkan akan
perbuatan mereka itu secara lebih normal. Maka dengan
itu tidak hairanlah timbulnya bermacam-macam
gejala-gejala sosial masyarakat masakini. Dari itu,
marilah kita bersama-sama mengambil ikhtibar daripada
kisah di atas. Ambillah Islam secara menyeluruh dan
bukannya secara berdikit-dikit.

 

 

              KISAH 11

Atas

 

Kenapa Allah hilangkan lidah ikan

 

Rasulullah SAW bersabda, "Sejahat-jahat manusia pada
hari kiamat nanti
ialah orang yang bermuka dua. Barang siapa bermuka dua
di dunia maka
di hari kiamat kelak dia akan mempunyai dua lidah dari
lidah api
neraka jahannam." Sabda Rasulullah SAW lagi, " Tidak
akan masuk
syurga orang yang suka membesar-besarkan cerita." Bila
ditanya apakah
hikmah, baginda menjawab, "Sesungguhnya Allah telah
menciptakan semua
makhluk itu mempunyai lidah, sama ada yang boleh
berkata-kata
ataupun yang tidak boleh berkata-kata."

Salah seorang sahabat pun bertanya, "Kenapa ikan tidak
mempunyai
lidah?" Sabda Rasulullah SAW, " Setelah Allah selesai
menciptakan Adam
a.s, maka diperintahkan sekalian malaikat agar tunduk
sujud kepadanya.

Semua malaikat patuh pada perintah itu kecuali iblis
laknat. Oleh
kerana iblis enggan sujud maka Allah melaknatnya serta
mengusirnya keluar dar syurga dan dihapuskan rupanya
yang elok itu lalu dihantar
iblis ke bumi. Apabila diturunkan ke bumi iblis terus
menuju ke laut.

Pertama sekali yang dijumpai oleh iblis ialah ikan.

Iblis pun menceritakan akan keburukan serta kekurangan
Adam kepada
ikan, katanya, "Sesungguhnya Adam itu amat suka
memburu dan
membunuh binatang-binatang yang ada di lautan dan juga
di daratan." Apabila
ikan mendengar kata-kata iblis itu, ia pun segera
menghebahkannya
kepada binatang laut yang lain berita tentang Adam
a.s. Oleh
kerana Allah tidak menyenangi perbuatan ikan inilah
lalu dihilangkannya
lidah ikan agar tidak lagi dapat menyampaikan berita
yang tidak
sebenarnya.

IKHTIBAR: Bahaya bermuka dua. Wallahua'lam

 

 

              KISAH 12

Atas

 

RAHSIA DI SEBALIK PERKATAAN 'BISMILLAH'

 

Kalimat BISMILLAHIRROHMANIRROHIIM adalah sangat singkat namun
kadangkala sangat sulit untuk di ucapkan. Dalam hadis Rasullullah
dikatakan: Barang siapa yang membaca " BISMILLAHIRROHMANIRROHIIM"
sebanyak 21 kali sebelum tidur maka :

1. Dia akan dihindari dari meninggal dalam keadaan 
terkejut/mendadak
2. Dia akan dihindari dari meninggal/bahaya tenggelam
3. Dia akan dihindari dan dilindungi dari bahaya kebakaran
4. Dia akan dihindari dan dilindungi dari bahaya rompakan.

Alkisah ada seorang Isteri yang selalu membaca
"BISMILLAHIRROHMANIRROHIIM " setiap kali melakukan sesuatu, dalam
membuka , menutup dan mengunci pintu/almari, menaruh dan mengambil
barang/ sesuatu, membuka dan memakai pakaian, masuk dan keluar rumah,
naik dan turun dari kenderaan, dll.

Pokoknya selalu membaca BISMILLAHIRROHMANIRROHIIM pada saat akan
melakukan sebarang aktiviti. Sehingga dengan kebiasaannya tersebut 
sang
suami merasa kesal dan akhirnya terlintas dibenaknya untuk menguji 
sang
istrinya tersebut.

Lalu suatu ketika sang suami memberikan emas kepada istrinya dan
mengatakan

"Wahai istriku, ini aku amanahkan emas kepadamu. Simpanlah baik-baik".

Lalu sang istripun menerimanya dengan mengucapkan
"BISMILLAHIRROHMANIRROHIIM" dan membuka almari dengan mengucapkan
"BISMILLAHIRROHMANIRROHIIM" dan menaruh emas tersebut dengan 
mengucapkan
'BISMILLAHIRROHMANIRROHIIM" dan menutup / mengunci almari dengan
mengucapkan "BISMILLAHIRROHMANIRROHIIM".

Setelah beberapa hari dan kebetulan si istri tidak ada dirumah, maka
sang suami mengambil emas tersebut dari dalam almari dan membuangnya 
ke
laut. Lalu ia kembali kerumah, dan ketika istrinya pulang dia pun
meminta kepada isterinya untuk mengambilkan emas yang diamanahkan
beberapa waktu lalu.

Lalu sang istripun masuk ke kamar dan dengan mengucapkan
"BISMILLAHIRROHMANIRROHIIM" dia pun membuka pintu almari tempat ia
menyimpan emas tersebut. Lalu mengambil emas yang saat itu dalam
keadaan basah(air laut) lalu menyerahkannya kepada suaminya.

Melihat emas tersebut basah sang isteripun menjadi bingung dan 
bertanya
kepada suaminya, lalu sang suamipun bersujud dan beristighfar dan
setelah itu menceritakan kejadian yang sebenarnya bahwa dia (suami)
telah membuang emas tersebut ke laut tanpa pengetahuan sang istri 
dengan
tujuan untuk mengetahui manfaat dari "BISMILLAHIRROHMANIRROHIIM"

Dari cerita diatas maka kita dapat melihat kesaktian dari kalimat
"BISMILLAHIRROHMANIRROHIIM" selain dari itu masih banyak lagi
manfaatnya, yaitu :

1. Kita disarankan untuk membaca "BISMILLAHIRROHMANIRROHIIM" ketika
kita akan mengambil dan menaruh pakaian di gantungan, baik yang
pakaian baru mahupun yang baru kita gunakan. Tujuannya adalah 
agar
pakaian tersebut tidak digunakan oleh makhluk lain (gol. Jin), 
ini
dapat kita lihat apabila kita menaruh pakaian maka ketika kita
gunakan kadang terasa gatal dan tidak nyaman. Memang kita bisa
mengatakan bahwa itu adalah pengaruh lembab ataupun sebagainya
namun pada dasarnya pakaian tersebut telah digunakan oleh 
makhluk
lain dengan cara mereka.
1. Kita juga disarankan untuk membaca
"Bismillahi-Alladhi-Lailahaillahu-Yaa-Dhal-Jalal" Tujuannya 
adalah
agar makhluk ghaib apapun tidak dapat melihat kita sebagaimana
kita tidak dapat melihat mereka.Keutamaan kalimat
BISMILLAHIRROHMANIRROHIIM adalah lebih untuk kaum wanita (lelaki juga)
karena banyak juga dari golongan wanita yang tanpa disedari 
olehnya
sendiri(wanita tersebut) bahwa dia telah melakukan hubungan 
fizikal
dengan golongan jin. Mungkin terdengar tidak masuk akal namun ini
benar adanya. Oleh karena itu kepada kaum wanita mulailah
membiasakan diri untuk membacanya.

Demikian sedikit penjelasan dan cerita mengenai keuntungan yang dapat
kita peroleh dari mengucapakan BISMILLAHIRROHMANIRROHIIM dalam
melakukan aktiviti kita sehari-hari, semoga setelah membaca ini kita
semua mulai dapat membiasakan diri untuk mengucapkan
BISMILLAHIRROHMANIRROHIIM dalam melakukan aktiviti kita sehari-hari,

Amin.


 

               Kisah 13

Atas

RAHSIA MENGERAT KUKU

Rasulullah saw bersabda yang bermaksud :

Barangsiapa mengerat kuku pada hari :-
 
1. Sabtu, nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya
penyakit.
2. Ahad, nescaya keluar daripada kekayaan dan masuk kemiskinan.
3. Isnin, nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat.
4. Selasa, nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit.
5. Rabu, nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepapaan.
6. Khamis, nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari
penyakit. 
7. Jumaat, nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh
ibunya, dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala.
 
Cara dan Peraturan yang di tuntut :-
 
1. Mulakan dengan tangan kanan.
2. Mulakan dengan jari telunjuk.
3. Kemudian jari Hantu.
4. Di ikuti dengan jari manis.
5. Last Sekali jari kelingking.
6. Biarkan dahulu kuku ibu jari.
 
1. Mulakan memotong kuku untuk tangan kiri pulak.
2. Mulakan dengan Jari hantu dahulu.
3. Kemudian jari telunjuk.
4. Di ikuti dengan jari manis.
5. Diakhiri dengan jari kelingking.
6. Kemudian barulah kerat kuru untuk ibu jari tangan kanan dahulu.
7. Last sekali barulah kerat kuku untuk ibu jari kiri pulak.
 
Insyaallah fadhilatnya ialah :-

1. Melatih kita supaya lebih bersabar.
2. Membiasakan diri kita dengan sesuatu yang susah dahulu sebelum mendapat
sesuatu yang lebih senang.
3. Melatih kita agar berdisiplin dan tidak tergesa-gesa.
4. Tuhan akan memurahkan rezeki.
5. Menjauhi kita dari penyakit.

 

 

               Kisah 14

Atas

ANGKARA MATA DAN HATI

ASSALAMUALAIKUM.
Kata-kata seorang penulis tempatan, "jika bergelar seorang insan, 
kita
jangan
pandang zahirnya, lihat dengan mata hati, renung dengan akal, fikir
dengan
iman
dan kita pasti akan dapat jawapannya". Peristiwa Pertama: Seorang 
anak
muda
lepak di Jalan TAR, bersidai dengan motor kapcai, rambut 
bercacak-cacak,
 berbaju
getah melekat di badan, jaket kulit sebesar-besarnya terpampang 
'The Rock'
dan
bersembang bersama teman seangkatan dengan sebuah gitar tong. 

Tapi 

hati jadi sayu melihat mereka tadi berhenti bersembang mendengar azan di 
Masjid India,
mengeluarkan kain serta ketayap lusuh dari palstik terus menapak ke
masjid.
Peristiwa Kedua:
Berkemeja putih lengan panjang, seluar 'slack', bertali leher 
kemudian
membimbit
beg hitam Dunhill. Dengan rokok Dunhill di tangan, suara 
berdegar-degar mengenai
projek dan saham meskipun bersembang kosong dengan pelanggan 
bermini skirt merah
dan menampakkan dada yang memang telah ranum. Hati jadi sakit bila
melihat
tangannya mula merayap-rayap.
Peristiwa Ketiga: Gadis manis berskirt ketat atas lutut duduk 
begitu sopan
di bangku komuter, rambut diperangi, telefon tangan berdering, 
bercakap
punyalah
romantik sampai geli geleman orang sebelah mendengarnya. Tiba-tiba 
di satu
perhentian?. masuk seorang ibu sarat mengandung, automatik 
diserahkan tempat
duduk meskipun sang lelaki di sebelah buat tidak tahu.
Peristiwa Keempat: Wanita matang, berpendidikan, menutup aurat tapi
sering
memeningkan kepala teman kepejabat. Setiap hari suaranya kedengaran
sehingga
kalau ia tiada serasa di langgar garuda. Bijak tetapi hobi suka
bersembang
kalau
boleh dari pagi sehingga petang. Terlalu baik sehingga orang jadi 
bosan,
meluat
mendengar ceritanya yang tidak habis mengenai kejayaannya.
Merujuk kepada beberapa peristiwa di atas, pasti tidak salah 
kata-kata penulis itu?.'jangan pandang pada zahirnya?..' tetapi lama mana akal 
manusia memikirkan
yang positif atau yang baik-baik sahaja. Dinasihati agar melihat
kebaikan
yang
satu dan melupakan keburukan seseorang meskipun perasaan marah 
melangit
kepadanya. Kita pasti ada had sabarnya untuk menilai baik orang
sedangkan
orang
yang kita sebut itu tidak pandai menghargai kita. Jadi rasanya 
lebih baik
bertemankan orangnya yang nampaknya macam hantu tetapi baik hati 
kerana manalah
tahu dengan adanya kita penampilannya turut berubah!

 

 

               Kisah 15

Atas

 

KEBENARAN AL-QURAN 1

 

Satu lagi bukti kebenaran Al Quran.... 

Air Tawar Segar di Kedalaman Samudera Oleh: Ir. H. Bambang Pranggono, MBA. Sumber: Majalah Percikan Iman, Edisi 4 Tahun II 

"Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan); yang ini tawar lagi segar dan yang lain asin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi." (Q.S Al Furqan :53) Jika anda termasuk orang yang gemar menonton acara television `Discovery' pasti kenal Mr.Jacques Yves Costeau, ia seorang ahli kelautan (oceanografer) dan ahli selam terkemuka dari Perancis. Orang tua yang berambut putih ini sepanjang hidupnya menyelam ke berbagai dasar samudera di seantero dunia dan membuat film dokumenter tentang keindahan alam bawah laut untuk ditonton jutaan pemirsa di seluruh dunia. Pada suatu hari ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba ia menemukan beberapa kumpulan mata air tawar-segar yang sangat sedap rasanya karena tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang asin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya. Fenomena ganjil itu membuat penasaran Mr. Costeau dan mendorongnya untuk mencari tahu penyebab terpisahnya air tawar dari air asin di tengah-tengah lautan. 

Ia mulai berpikir, jangan-jangan itu hanya halusinansi atau khalayan sewaktu menyelam. Waktu pun terus berlalu setelah kejadian tersebut, namun ia tak kunjung mendapatkan jawapan yang memuaskan tentang fenomena ganjil tersebut. Sampai pada suatu hari ia bertemu dengan seorang profesor muslim, kemudian ia pun menceritakan fenomena ganjil itu. Profesor itu teringat pada ayat Al Quran tentang bertemunya dua lautan (surat Ar-Rahman ayat 19-20) yang sering diidentikkan dengan Terusan Suez. Ayat itu berbunyi "Marajal bahraini yaltaqiyaan, bainahumaa barzakhun laa yabghiyaan..." ertinya "Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak bisa ditembus." 

Kemudian dibacakan surat Al Furqan ayat 53 di atas. Selain itu, dalam beberapa kitab tafsir, ayat tentang bertemunya dua lautan tapi tak bercampur airnya diartikan sebagai lokasi muara sungai, di mana terjadi pertemuan antara air tawar dari sungai dan air asin dari laut. Namun tafsir itu tidak menjelaskan ayat berikutnya dari surat Ar-Rahman ayat 22 yang berbunyi "Yakhruju minhuma lu'lu`u wal marjaan" ertinya "Keluar dari keduanya mutiara dan marjan." Padahal di muara sungai tidak ditemukan mutiara. 

Terpesonalah Mr. Costeau mendengar ayat-ayat Al Qur'an itu, melebihi kekagumannya melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di lautan yang dalam. Al Qur'an ini mustahil disusun oleh Muhammad yang hidup di abad ke tujuh, suatu zaman saat belum ada peralatan selam yang canggih untuk mencapai lokasi yang jauh terpencil di kedalaman samudera. Benar-benar suatu mukjizat, berita tentang fenomena ganjil 14 abad yang silam akhirnya terbukti pada abad 20. Mr. Costeau pun berkata bahwa Al Qur'an memang sungguh-sungguh kitab suci yang berisi firman Allah, yang seluruh kandungannya mutlak benar. Dengan seketika ia pun memeluk Islam. Allahu Akbar...! Mr. Costeau mendapat hidayah melalui fenomena teknologi kelautan. 

Maha Benar Allah yang Maha Agung. Shadaqallahu Al `Azhim. Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yang dikaratkan oleh air."Bila seorang bertanya, "Apakah caranya untuk menjadikan hati-hati ini bersih kembali?" Rasulullah s.a.w. bersabda, "Selalulah ingat mati dan membaca Al Quran."l) 

 

               Kisah 16

Atas

 

WARGA KILANG ISTERI

 

BismillahirRahmanirRahim

Assalamualaikum

Semoga cerita ini dapat kita ambil sebagai pengajaran... Insya' Allah.

Kira-Kira 15 hari yang lalu, seorang hamba Allah (si A), telah pun
kembali ke rahmatullah secara mengejut (kerana sakit jantung). 

Allahyarham adalah merupakan seorang yang amat dihormati dan disegani di kampung beliau.
Semasa jenazah Allahyarham diletakkan di ruang tamu
rumahnya sementara menunggu untuk diuruskan oleh saudara mara 

dan sahabat handai, isteri Allahyarham tidak berhenti-henti meratapi jenazahnya sambil
merungut-rungut. Si penulis (penulis asal cerita ini) yang kebetulan anak saudara
Allahyarham, ada di sebelah balu
Allahyarham pada ketika itu. Beliau merasa amat hairan dengan sikap balu arwah itu.

Si balu sepatutnya membaca ayat-ayat suci al-Quran untuk dihadiahkan kepada
arwah.Kira-kira 10 minit kemudian, kakak ipar arwah (kakak balunya) pun sampai.
Beliau turut merasa hairan dengan sikap adiknya yang meratapi dan merungut itu,
lantas beliau melarang adiknya berbuat demikian sambil bertanya akan
sebabnya. Penulis yang masih berada di situ merasa amat terkejut apabila
mendengar jawapan yang diberikan oleh balu Allahyarham itu.

Antara jawapannya ialah:

Suaminya tidak membuat surat wasiat (yang sebenarnya ada).
Tanah pusaka milik suaminya tidak sempat ditukarkan ke nama beliau
dan anak-anaknya.
Suaminya tidak sempat memindahkan saham syarikat suaminya bersama-sama
adik-adiknya kepada beliau 

(Allahyarham memegang saham sebanyak 50% dan 5 orang adik-adiknya memegang 10% setiap seorang).

Untuk makluman, arwah adalah seorang yang agak berjaya dalam perniagaannya.
Syarikat yang diuruskan oleh arwah sangat maju dewasa ini. Di samping itu,

arwah memiliki kira-kira 12 ekar tanah di pinggir Putra Jaya dan kira-kira 50 ekar
di sekitar kawasan Sepang/Dengkil. Setelah seminggu arwah dikebumikan,
peguam arwah memanggil waris-warisnya untuk dibacakan surat wasiat arwah.
Penulis juga turut dipanggil tanpa mengetahui akan sebabnya. Allahyarham mempunyai 4 orang
anak, yang sulong masih lagi bersekolah di tingkatan 4, manakala yang bongsunya
berusia 6 tahun. Antara kandungan surat wasiat Allahyarham ialah:

30% syer perniagaannya diserahkan kepada anak saudara perempuannya yang juga
ahli perniagaan, dan 20% lagi diagihkan sama rata kepada anak-anaknya dengan
anak saudara perempuannya sebagai pemegang amanah. 

Tanah pusakanya seluas 10 ekar di pinggir Putra Jaya dibahagikan sama rata
kepada anak-anak perempuannya (2 orang) dan 2 ekar untuk anak saudara
lelakinya yang juga pemegang amanah untuk anak-anak perempuannya.
Anak-anak lelakinya yang berumur 14 dan 10 tahun, diberikan tanah 15 ekar
seorang dengan saudara lelakinya sebagai pemegang amanah.
Saham-sahamnya diserahkan kepada anak-anaknya dan dibahagikan mengikut hukum
syarak, dan diuruskan oleh saudara perempuannya yang diberi 20%. Wang tunainya di bank (persendirian)
diamanahkan kepada kakaknya untuk menampung pembiayaan anak-anaknya jika
isterinya tidak berkahwin lagi.
Jika isterinya berkahwin lagi, beliau meminta peguamnya meminta mahkamah

 memberikan hak penjagaan anak-anaknya kepada kakaknya.
Rumah dan tapak rumahnya diwakafkan untuk anak-anak yatim Islam dan sebuah surau, 

dan hendaklah diserahkan kepada Majlis Agama Islam.
Harta-hartanya yang lain iaitu 2 buah kereta diberikan kepada adik lelakinya
yang ketiga dan kelima; manakala baki tanah 20 ekar dibahagikan sama rata
kepada adik-adik dan kakaknya. Setelah selesai wasiat tersebut dibaca, isterinya membantah keras kerana
tiada satu pun harta yang diserahkan kepadanya melainkan sebuah proton saga yang tidak dimasukkan dalam wasiat tersebut (yang memang digunakan oleh isterinya). Belum sempat isterinya terus membantah, peguam
Allahyarham membacakan satu kenyataan mengenai isterinya yang terkandung dalam wasiat itu.

"Isteriku tidak akan kuberikan apa-apa kecuali pengampunan. Terlalu banyak dosanya kepadaku. Maka pengampunan adalah hadiah yang paling berharga."

"Tidak pernah aku merasa masakannya sejak mula berkahwin walaupun pernah aku
suarakan. Tiada belas kasihan terhadap aku, baik semasa sakit apatah lagi jika aku sihat."

"Herdik dan tengking kepada aku dan anak-anak adalah lumrah. Keluar rumah tidak
pernah meminta kebenaran daripada aku." 

 

 

               Kisah 17

Atas

 

TUGAS TERAKHIR LINA

 

"I terpaksa balik dululahh...., Puan Maria.... I got an appointment
> this evening...., " Lina berdiri sambil memegang beg 
sandangnya,...Maria
> merenung jamnya.... Sudah pukul 5:45 petang..... tapi projek mereka 
masih
> belum
> siap..... dan sekarang Lina sudah minta izin pulang......"But we need 
to
> finish this proposal by tomorrow morning.....I want everything to be
> done before tomorrow........" Maria memandang Lina seolah-olah 
meminta
> simpati...."Yes..., but it's all settle except for slides
> preparation....I boleh buat esok pagi.." janji Lina... "Okaylah..... 
go
> ahead but
> promise come early tomorrow...," Maria mengingatkan..... "No 
problem... I
> tak
> pernah datang lambat Puan Maria..., incase you've forgotten...," Lina
> tersenyum
> "Of course...... You never late.... but i belive tought is a special
> occasion, judging from I seen and.... jangan nak gaduh2 lagi..... Tak
> baik....,
> nanti si Zam tu lari...., siapa yang rugi..???" Lina cuma tersengih
> mendengar
> komentar bosnya yang dianggap seperti kakaknya... Maria memerhatikan
> lina yang kelihatan anggun petang itu....., melangkah keluar dari 
pintu
> office.... Lina cantik...., lemah lembut dan bijak.... Beruntung 
sungguh
> boyfriendnya.... Lina bukanlah seperti lain2 sekretari yang memilih
> untuk tidak bekerja dengan bos perempuan.....Kini.... tinggal Maria
> sendirian
> untuk menyiapkan kerja itu....Nasib baiklah Maria memang jenis bos 
yang
> pandai buat keje endiri...Tahap kelajuan menaip bukan calang2....,

> Maklum laaa dia naik dari bawah...... sebelum duduk di kerusi Manager
> sekarang....Maria masih lagi tekun merekabentuk prensentation yang
> sesuai kerana Maria..... memang cerewet dalam hal2 begini...... Tidak
> ramai
> sekertarinya yang boleh memahani apa yang Maria mahukan......
> kecuali....Lina yang nampaknya boleh membaca fikiran Maria....
> dan mempunyai etika yang baguss... Cuma tak suka stayback...... 
Maklumlah
> orang
> muda.... tentu lebih seronok keluar dengan kekasih daripada...... 
bergelut
> dengan
> kertas2 dan angka2..... "Hhmmm.., mampus aku..!!!... Macam mana nak 
design
> lay-out nie..??......

> Macam ni buruk.., ..macam tu pulak hodoh....,
> Problem....,Problem...!!!..
> Bila aku boleh tidur nie....???..rungutnya...,Maria memang nampak 
betul2
> tension sampai bercakap sendirian,..... Beberapa ketika 
kemudian.....,
> Maria hanya termenung dimejanya....,sambil mengadap 
komputer....Kepalanya
> betul2 buntu!!!.... Jam di monitor komputer menunjukan
> 7:30malam.............
> Tiba2 kedengran bunyi swipe card digunakan di pintu utama....
> "Assalamualaikumm..., Puan Maria...." suara yang memberi
> salam didengarnya... Untuk memastikannya...., Maria
> berpaling...."Waalaikumsalam....., Eh.., kan ada date..??"
> Maria merenung Lina yang kelihatan agak murung...... "Date I
> cancellah.....," jawab Lina perlahan.."Kesian you...., takpe...., 
kita
> siapkan
> projek nie yer......I pun sampai tahap buntu dah nie....I nak pergi
> sembahyang Maghrib dulu......You buat bagi
> habiss...., nanti I antar you balik...," Maria bangun dan mencapai
> Al-Quran di hujung meja.....Lina mengangguk dan terus duduk di kerusi
> yang Maria
> duduki sebentar tadi.....

> "I stuck kat Motor Risks tu.... Tak tau nak buat lay-out
> kemalangan jalanrayalah....." Maria menggaru2 kepalanya...
> "Kalau boleh I nak yang betul2 real supaya potential client tu....
> faham kenapa kerajaan wajibkan insurans kenderaan..... Boleh tak you
> buat something.....ngeri tapi menginsafkan orang yang
> memandangnya.....,"sambungnya sambil mengambarkan apa yang
> diingininya...."Sure.., no problem.... I dah alami kemalangan
> jalanrayanie....I rasa I boleh buat apa yang you nak...," balas
> Lina......Maria tersenyum lega...., Dia tahu kemampuan 
Lina...,"Good..,
> I pergi sembahyang kejap...., Lepas tu I nak mengaji sampai 
Isyak.....,and
> don't hesitate to interrupt me if there is anything.....,"Lina 
angguk...
> "You bacakan Yassin untuk I..., boleh tak ..??...Maklumlah I tak
> sempat belajar mengaji...," kata Lina perlahan sambil memandang
> Maria....
> "Tak sempat ke malas....??"
> Lina cuma tersenyum mendengar sindiran pedas Maria...
> "Kita keje nie keje jugak...., Jangan sampai jadi hamba kerja
> dan lupa pada kewajipan......I rasa tak pernah nampak you
> sembahyang......... "Lagipunn kita...bukannya tak ada kemudahan 
untuk
> beribadat kat office nie.....,"

> Sekali lagi Lina terkena....., Pedas..tapi itulah kenyataan!!!...
> Dia tahu Maria tidak bermaksud menyakiti hatinya.....
> "Eerrrkk.., tak sempat...." balas Lina sambil tunduk.....
> Maria terus menuju ke surau yang terletak cuma kira 20 meter...... 
Dari
> dalam surau.... Maria dapat mendengar keybord komputer 
berdetik2......
> Selesai sembahyang Maghrib.... Maria terus berdoa..... semoga 
proposal
> itu diterima....Kemudian Maria membaca AL-Quran sementara menunggu 
waktu
> Isyak....Kedengaran bunyi printer sedang digunakan...... Cepat dan 
cekap
> sungguh Lina bekerja......bisik Maria... Belum pernah Maria rasa puas
> hati dengan sekretari2nya...sebelum ini... Jam sudah menunjukkan....
> menandakan masuknya waktu Isyak..... Maria....mengerjakan solat Isyak
> dengan
> tenang....,Setelah selesai..... Maria bersolek ala kadar dan terus
> menuju ke mejanya.....Suasana di pejabat sudah senyap sunyi....

> Mungkin Lina sudah menyelesaikan tugasnya....
> Maria lihat di atas mejanya proposal itu sudah lengkap dengan
> slide lay-out dan Maria dapat membayangkan presentationnya esok akan
> success...
> InsyaAllah... dia akan mendapat premium yang agak lumayan
> dalam keadaan gawat2 begini....Maklumlaaa dalam keadaaan suasana
> ekonomi jatuh begini....,setiap syarikat besar akan menggunakan 
insurans
> untuk
> mengurangkan risiko kerugian.... Satu demi satu Maria meneliti slide
> tersebut.....dan dia berpuas hati dengan hasil kerja Lina.... 
Nampaknya
> Lina sudah membuat beberapa pembetulan pada kerja Maria sebentar
> tadi....dan Lina bijak memilih warna.....Maria rasa..., Lina lebih 
sesuai
> masuk ke
> bidang grafik dari bidang insurans..... yang kurang kreativitinya...
> yang tinggi ini....
> "Eeeeee...... ngerinya...., macam manalah agaknya dia boleh
> design gambar eksiden punya real..??" detik hati Maria.... Maria
> memandang slide bertajuk Motor Risks.....
> Sebuah kereta dan bas ekspres menghimpit sebuah motosikal.....Kedua2
> pemboncengnya mati....
> Salah seorang daripadanya...tercampak dan terbaring..... agak
> jauh dari motosikal......manakala yang seorang lagi terhimpit di 
bawah
> kereta...Digambarkan boot kereta kemek dan cermin pecah.......Tinggi
> sungguh imaginasi Lina mengambarkan keadaan cermin kereta pecah
> berderai....dan
> darah membasahi jalan raya....Maria sudah membayangkan suasana
> presentation esok......"It is going to be successful presectation 
with
> all this
> slides...." Maria tersenyum gembira dan segera mengemas 
begnya.....Lina
> masih tidak kelihatan...Mungkin ke bilik air....agaknya...Maria 
mencari
> di sana kemudian.... berpusing satu pejabat....dan memanggil nama
> Lina....namun
> tiada sahutan....... Ke mana pula Lina pergi..?? "Dia dah balik 
agaknya
> budak nie...," bisik Maria setelah gagal menemui Lina.... Mungkin 
keluar
> ketika dia sedang sembahyang dan tidak memberitahu Maria...."Tak
> apalah...janji kerja dah siap..."detik Maria...sambil membawa 
komputer
> bimbitnya.... dan ke semua persediaan untuk presentation kerana dia 
tidak
> bercadang untuk singah ke pejabat terlebih dahulu...pagi 
esok...Seperti
> yang dijangkakan...., presentation berjaya....
> Pelanggannya bersetuju dengan setiap kelas insurans yang di
> cadangkan...Malah pelanggannya juga sanggup meningkatkan lagi sum
> insured bagi risiko harta benda mereka.....

> Maria memandu ke pejabat dengan senyuman yang tidak lekang dari
> bibirnya....
> Tiba di bangunan Sime Darby..., Maria segera menuju ke lif dan 
menekan
> butang ke pejabatnya....
> Maria masuk ke pejabat bersemangat... untuk berjumpa Lina dan
> mengucapkan terima kasih atas hasil usaha kerjanya semalam... Tengah 
hari
> nanti
> Maria bercadang mahu belanja Lina makan.. Walaupun Lina sememangnya 
patut
> membantunya tetapi Maria memang suka mengambil hati orang 
bawahannya...
> "Puan Maria .., macam mana you boleh happy aje hari nie...??
> tegur Faridah.., penyambut tetamu di pejabat nya....
> "Presentation I success..., sebab tu I happy....Lina dah sampai..??"
> tanyanya....
> "Lina..??...Err.., you tak tahu ke..??"wajah Faridah berkerut 
memandang
> Maria... "Tak tau apa??... Semalam Lina patut keluar dengan Zam.., 
tapi
> pukul
> 7:30 dia datang balik ke pejabat.... tolong I buat kerja,.... Dia 
kata
> datenya cancel...."
> Marai menatap Faridah yang begitu kehairanan...
> "Dia datang balik ke pejabat pukul 7:30..????... Tolong you buat
> keja..??...
> Errr you tak baca paper hari nie ker...??.."
> Mata Faridah terbeliak....
> Banyak tanya pulak Faridah nie....
> "Why...." hati Maria mula gusar.....
> Faridah menghulurkan suratkhabar dan.... otak Maria pantas
> mencerna pandangan matanya.....Hatinya berdebar kencang ketika 
membaca
> tajuk utama akhbar hari tu......
> 'DUA PEMBONCENG MOTOSIKAL MAUT DIHIMPIT KERETA DAN BAS'
> Turut disiarkan gambar tragedi tersebut....
> "Ya Allah...., apa yang Kau cuba tunjukkan padaku..??"
> kaki Maria begitu lemah dan dia terduduk di sofa tetamu......
> Matanya masih terpaku pada gambar di dada akhbar sambil
> otaknya ligat membandingkan slide Motor Risks yang dibuat oleh Lina
> malam tadi.....

> Perlahan2 Maria bangun menuju ke bilik air untuk mengambil
> air sembahyang.....
> Maria mahu membaca surah Yassin....., seperti apa yang Lina
> minta......

 

 


Copyright © 2000-2001 MÓz@ @rt & Dʧěgn.cÓm . All Right Reserved  

Designed By MÓz@ ThĘ LĘgĘńD

Webmaster